NILAI TERAS SIVIK
|
PENDIDIKAN SIVIK
|
PENDIDIKAN SIVIK DALAM MATA PELAJARAN
BM, BI, PI, PM dan SEJ
|
|||||
TAJUK
|
KONTEKS
|
LITERASI SIVIK
|
AMALI SIVIK
|
||||
Pengetahuan Kewarganegaraan
(Pengetahuan)
|
Karakter/ Sikap Kewarganegaraan
(Sosioemosi)
|
Keterampilan Kewarganegaraan
(Tindakan)
|
Cadangan Contoh Aktiviti/ Program
|
||||
KASIH SAYANG
|
Sekolah Bebas Buli
|
Diri, Keluarga, Sekolah, Masyarakat, Negara dan
Global
|
· Menjelaskan kepentingan menyayangi
warga sekolah
· Menerangkan ciri-ciri pembentukan
sahsiah yang terpuji
· Menghuraikan kepentingan pematuhan
kepada peraturan sekolah
· Menyatakan cara-cara menangani buli
|
· Menzahirkan perasaan sayang kepada
warga sekolah
· Menghargai jalinan persahabatan dan
semangat berpasukan antara rakan
|
· Mengamalkan pertuturan dan perlakuan
yang sopan
· Menjalinkan persahabatan yang sihat dan
semangat berpasukan
· Melaporkan kes buli
|
Aktiviti PdP
· Membuat simulasi tentang kes buli di
sekolah
· Mencari maklumat berkaitan kes buli
dari pelbagai sumber
Aktiviti Kokurikulum
· Tayangan multimedia berkaitan disiplin
dan kerohanian
Program sekolah
· Kerjasama dengan SUHAKAM
|
PM (Tahun 3)
· SK-2
· SK-7
· SK-3
· SK-5
· SK-7
PI-Tahun 2
· SK 5.2
SEJ- Tahun
4
· SK 1.3
|
NILAI TERAS SIVIK
|
PENDIDIKAN SIVIK
|
PENDIDIKAN SIVIK DALAM MATA PELAJARAN
BM, BI, PI, PM dan SEJ
|
|||||
TAJUK
|
KONTEKS
|
LITERASI SIVIK
|
AMALI SIVIK
|
||||
Pengetahuan Kewarganegaraan
(Pengetahuan)
|
Karakter/ Sikap Kewarganegaraan
(Sosioemosi)
|
Keterampilan Kewarganegaraan
(Tindakan)
|
Cadangan Contoh Aktiviti/ Program
|
||||
KASIH SAYANG
|
Masyarakat Penyayang Merentasi Kaum dan Etnik
|
Diri, Keluarga, Sekolah, Masyarakat, Negara dan
Global
|
· Mengamalkan sikap mengambil berat
tentang orang lain tanpa mengira kaum dan etnik
· Menerangkan unsur-unsur pemupukan
semangat kekitaan
· Mengamalkan simpati dan empati terhadap
kesusahan orang lain tanpa mengira kaum dan etnik
· Memberi contoh sumbangan secara aktif
kepada kemajuan masyarakat
|
· Melahirkan perasaan simpati terhadap
kesusahan orang lain tanpa mengira kaum dan etnik
· Menunjukkan rasa bangga di atas
sumbangan secara aktif kepada kemajuan masyarakat
|
· Menjalin dan menjaga hubungan yang
positif tanpa mengira kaum dan etnik
· Memberi bantuan dan sokongan moral
kepada orang lain tanpa mengira kaum dan etnik
· Menyertai aktiviti kemasyarakatan dan
kebajikan
|
Aktiviti PdP
· Aktiviti PAK21 berkaitan Masyarakat
Penyayang Merentasi Kaum dan Etnik
· Aktiviti kumpulan tentang pemupukan
semangat kekitaan
Aktiviti Kokurikulum
· Permainan Dinamika
· Gotong royang
Program sekolah
· program pencegahan denggi
· Program pencegahan penculikan,
penderaan kanak-kanak, pengabaian warga tua, anak yatim dan lain-lain.
|
PM (Tahun 3-6)
· SK-2, 7
PI-Tahun 3
· hadis
SEJ- Tahun
4
· SK 1.4
SEJ- Tahun
6
· SK 11.1,11.2.11.3
BI- Year 3
· Unit 2
|
NILAI TERAS SIVIK
|
PENDIDIKAN SIVIK
|
PENDIDIKAN SIVIK DALAM MATA PELAJARAN
BM, BI, PI, PM dan SEJ
|
|||||
TAJUK
|
KONTEKS
|
LITERASI SIVIK
|
AMALI SIVIK
|
||||
Pengetahuan Kewarganegaraan
(Pengetahuan)
|
Karakter/ Sikap Kewarganegaraan
(Sosioemosi)
|
Keterampilan Kewarganegaraan
(Tindakan)
|
Cadangan Contoh Aktiviti/ Program
|
||||
KASIH SAYANG
|
Jimat Air dan Elektrik
|
Diri, Keluarga, Sekolah, Masyarakat, Negara dan
Global
|
· Menyatakan sumber-sumber air
· Menjelaskan cara penjimatan air dan
elektrik
· Menghuraikan cara meningkatkan ekonomi
negara melalui penjimatan air dan elektrik
|
· Mengekspresikan rasa bangga apabila
dapat berjimat-cermat dari segi air dan elektrik
|
· Mengaplikasikan sikap bersederhana
dalam kehidupandan berjimat-cermat
· Mengamalkan budaya berjimat-cermat
dalam kalangan murid
· Tidak melakukan pembaziran air dan
elektrik
|
Aktiviti PdP
· Debat mini berkaitan penjimatan air dan elektrik
Aktiviti Kokurikulum
· Mencipta dan memasang notis peringatan
· Aktiviti 3R
Program sekolah
· Kempen “Let’s Save The World”
· Menyahut seruan kempen “Earth Hour”
|
PM-Tahun 1-6)
· SK13
BM- Tahun
4
BI- Year 3
|
No comments:
Post a Comment